Tekstgrootte
Om onze leerlingen goed voor te bereiden op een wereld die continu in verandering is, besteden we veel aandacht aan digitale geletterdheid. Onze leerlingen werken vanaf groep 4 allemaal op een eigen iPad of Chromebook. In alle lokalen hangt digibord en ook in de onderbouw zijn veel devices beschikbaar voor de leerlingen. Echter, mooie spullen in huis halen en zeggen: ‘Ga je gang’ is niet voldoende. De kinderen moeten weten hoe de apparaten en de applicaties werken. Ze moeten weten waar ze online informatie kunnen vinden en hoe ze die op waarde in moeten schatten. Vandaar de focus op digitale geletterdheid.
Kort gezegd houdt digitale geletterdheid het volgende in:
Annemiek Winder,
specialist digitale geletterdheid
ICT-basisvaardigheden
We leren onze kinderen hoe ze informatie op de juiste manier op kunnen slaan en toegankelijk kunnen maken. Daarnaast leren ze softwareprogramma’s te gebruiken en hardware aan te sluiten en te bedienen.
Informatievaardigheden
Hierbij ligt de focus op het zoeken, selecteren, verwerken en gebruiken van de juiste en meest relevatie informatie.
Mediawijsheid
Op dkindcentrum St. Leonardus leren we kinderen de kennis, vaardigheden én mentaliteit aan die ze nodig hebben om actief, kritisch en bewust om te gaan met de verschillende media.
Computational thinking (of programmeren)
wordt ook van groep 1 t/m 8 aangeboden. Kinderen leren in kleine stapjes problemen zodanig te formuleren dat het mogelijk wordt om een computer of een ander digitaal gereedschap te gebruiken om het probleem op te lossen.
Kindcentrum St. Leonardus heeft twee ICT-coördinatoren. Zij coachen het team in het gebruik van de devices en de verschillende software en applicaties. Zij houden vinger aan de pols voor wat betreft de nieuwste ontwikkelingen op ICT-gebied in het onderwijs en zetten de leerlijn digitale geletterdheid uit. Technische ondersteuning wordt snel en efficiënt geregeld vanuit stichting Tabijn.