Tekstgrootte
Op 1 augustus 2014 ging de wet op passend onderwijs in. Dit betekent dat scholen verplicht zijn om een passende onderwijsplek te bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Niet elke basisschool hoeft alle kinderen op te nemen. Daarom gaan scholen in de regio samenwerken om leerlingen een passende plek in het onderwijs te bieden. Wanneer een school geen passend onderwijs kan geven, dan wordt binnen het samenwerkingsverband een andere school gezocht die dit wel biedt. Scholen kunnen zich specialiseren en onderling afspreken wie welke kinderen het beste onderwijs kan bieden. Het samenwerkingsverband heeft met de samenwerkende scholen een ondersteuningsplan gemaakt waarin voor elk kind een goede school te vinden is. De St. Leonardusschool heeft een eigen ondersteuningsprofiel waarin wij beschrijven op welke manier wij kinderen met speciale onderwijsbehoeften kunnen ondersteunen.
Edith van der Locht, intern begeleider
Handelingsgericht werken
Niet alle leerlingen ontwikkelen zich in dezelfde mate en in hetzelfde tempo. Wij accepteren verschillen tussen leerlingen en zien hun onderwijsbehoeften als een uitdaging. Uitgaan van datgene wat een leerling wél kan en dat proberen uit te bouwen, zorgt voor een positieve kijk op de ontwikkeling van al onze leerlingen. De zorgstructuur wordt vormgegeven door de cyclus van Handelingsgericht werken. Deze cyclus wordt voor alle leerlingen minimaal 2 keer per jaar doorlopen voor de vakgebieden. Voor de groepen 1/2 zijn dit beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid en begrijpend luisteren. Voor groep 3 zijn dit technisch lezen (hier is spelling in opgenomen) en rekenen. Voor de groepen 4 t/m 8 zijn dit rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling. Handelingsgericht werken staat aan de basis van het realiseren van passend onderwijs op onze school. Daarbij is het belangrijk vooruit te kijken en preventief en planmatig te handelen.
Uitgangspunten handelingsgericht werken: