Tekstgrootte
Handelingsgericht werken
Niet alle leerlingen ontwikkelen zich in dezelfde mate en in hetzelfde tempo. Wij accepteren verschillen tussen leerlingen en zien hun onderwijsbehoeften als een uitdaging. Uitgaan van datgene wat een leerling wél kan en dat proberen uit te bouwen, zorgt voor een positieve kijk op de ontwikkeling van al onze leerlingen. Handelingsgericht werken staat aan de basis van het realiseren van passend onderwijs op onze school. Uitgangspunten handelingsgericht werken: Doelgericht handelen Ondersteuningsbehoeften van leerlingen staan centraal Afstemming en wisselwerking tussen kind, leerkracht, leerstof, ouders, klas, school Leerkracht speelt een belangrijke rol Positieve aspecten zijn van groot belang Constructieve samenwerking tussen ouders, leerkracht en leerling Een systematische, transparante en stapsgewijze werkwijze
De niveaus van ondersteuning op kindcentrum St. Leonardus
Niveau 1
Ondersteuning op groepsniveau. De groepsleerkracht biedt alle kinderen datgene het nodig heeft om zich zo optimaal mogelijk binnen de groep te kunnen ontwikkelen.
Niveau 2
Extra hulp binnen de groep. Op het moment dat de leerkracht op basis van signaleringsgegevens uit toetsen en observaties concludeert dat er een apart, aanvullend of remediërend programma noodzakelijk is zorgt de leerkracht voor een extra aanbod. De leerkracht informeert ouders en bespreekt met hen het plan.
Niveau 3
Indien het plan onvoldoende resultaat oplevert wordt de leerling besproken met de kwaliteitscoördinator. Deze kan indien nodig een observatie uitvoeren en bespreekt samen met de leerkracht wat het kind nodig heeft. Als dit onvoldoende resultaat oplevert dan wordt besloten over te gaan tot niveau 4.
Niveau 4
Het samenwerkingsverband wordt ingeschakeld om mee te denken over de ondersteuningsbehoeften van de leerling. Er kan een specialist gevraagd worden om mee te kijken of er kan een Multi Disciplinair Overleg georganiseerd worden. Ouders worden hier altijd bij betrokken. De centrale vraag is altijd: Wat is er nodig om de leerling zo goed mogelijk te kunnen begeleiden?
Niveau 5
Wanneer niveau 4 niet toereikend is, gaat de volgende stap in werking. Externe zorg of verwijzing SBO/SO. Ieder contact dat daaruit voortvloeit wordt gecoördineerd door de kwaliteitscoördinator.